Het is het begin van het schooljaar. We gaan samen op reis door 3 landen.
Eerst komen we aan in Makkieland. Dit land is helemaal vlak. Het is er vrij kaal. De mensen die er wonen doen iedere dag hetzelfde. Alle risico's worden er vermeden. Het leven is er veilig, eenvoudig en simpel. Alles wat je hier doet, lukt! Je weet dat je het kunt. Het is er altijd lekker weer. We besluiten om een tijdje te blijven. Iedere dag schijnt de zon en doen we wat we makkelijk vinden. In het begin is het heerlijk! Maar na een tijdje gaan de meeste kinderen zich toch vervelen. Het wordt een beetje saai, iedere dag hetzelfde. Nooit eens wat nieuws of anders. We besluiten verder te reizen.
We komen aan in Paniekland. Het is er donker. Het hele land staat in vuur en vlam. Overal waar je kijkt, zie je vulkanen die ieder moment kunnen uitbarsten. Ondertussen moeten we rennen voor ons leven, want we worden opgejaagd door vreselijk, gevaarlijke, bloeddorstige monsters, zo groot als dino's. We hebben geen tijd te verliezen. Zonder na te denken, gaan we in de overlevingstand. De één vlucht en rent, zonder te weten waar naartoe. De ander bevriest en kan geen stap meer zetten. Weer een aantal anderen gaan het gevecht aan tegen de gevaarlijke kolossen. We raken uitgeput. Ons lijf voelt gespannen en pijnlijk. Onze hartslag is verhoogd. Onze pupillen staan wijd open en we zijn dag en nacht alert. We willen hier zo snel mogelijk weg. Alleen door in onszelf te geloven, samen te werken en hulp te vragen, kunnen we hier veilig uit komen.
Terug naar Makkieland om uit te rusten en weer op krachten te komen. Waar we weer kunnen ontspannen en onze ademhaling en hartslag weer rustig wordt.
Als we weer tot rust gekomen zijn, willen we wel wat meer avontuur. Bepakt met een rugzak gaan we op weg naar Lefland.
We komen aan in een prachtig land met hoge bergen, wilde rivieren, diepe dalen, overweldigende watervallen, enorme hoeveelheid verschillende soorten dieren... Er is van alles te beleven. Ons hart gaat er sneller van kloppen. Het is spannend, vol avontuur en uitdagingen. Ons eerste doel is om één van de hoge bergen te beklimmen. We beginnen vol goede moed onderaan de berg. Hoe hoger we komen, deste lastiger het wordt. De stukken worden steiler en af en toe glijden we uit en roetsjen we weer een heel stuk naar beneden. Maar we geven niet op! Met bloed, zweet en tranen bereiken we de top! Van bovenaf kijken we naar beneden. We kijken naar het hele stuk wat we afgelegd hebben. Het was niet makkelijk, maar wat zijn we trots dat het ons toch gelukt is! Dit gevoel smaakt naar meer! Terwijl we genieten van het uitzicht, maken we al weer plannen voor ons volgende avontuur. Wat wordt onze volgende stap?
Dit verhaal gebruik ik als metafoor in mijn groep 7/8. We bespreken dat we met leren ook door verschillende landen heen kunnen gaan en hoe ze kunnen ontdekken in welk land ze zitten. Ook bespreken we dat ze zelf eigenaar zijn en ervoor kunnen kiezen in welk land ze willen zijn op dat moment. In Makkieland is het er makkelijk en voel je ontspanning. In Paniekland ervaar je veel stress. Je kunt dan niet meer goed nadenken, omdat je in de overleefstand schiet. En in Lefland moet je moeite doen, maar is de voldoening en trots groot als je een doel gehaald hebt. Je leert daar het meeste, maar af en toe moet je ook even uitrusten en bijtanken. Vooral als de uitdaging soms iets teveel was en je veel stress had. Aan de signalen van je lijf, zoals je hartslag en ademhaling, kun je merken in welk land je op dat moment bent.
Gedachten en overtuigingen spelen hierbij een belangrijke rol. Helpende gedachten en overtuigingen zorgen ervoor dat je het avontuur aandurft en aangaat en dus naar Lefland afreist. Belemmerende gedachten en overtuigingen kunnen ervoor zorgen dat je meteen in Paniekland beland of juist alleen maar in Makkieland verblijft.
Als je in Paniekland bent, kun je weer in Makkieland komen, door eerst te focussen op je ademhaling. Je legt je handen op je buik, ademt diep in (in 4 tellen), houdt 4 tellen vast, blaast in 4 tellen uit en houdt weer 4 tellen vast. Dit herhaal je 4x.
Vervolgens richt je je op je gedachten. Welke gedachte belemmert je? (bijvoorbeeld: Ik kan het niet) Welke helpende gedachte zou je daarvoor in de plaats kunnen zetten? (bijvoorbeeld: ik kan het nóg niet en ik kan het wel leren!)
Door kinderen hiervan bewust te maken, leren ze dat ze zelf invloed hebben op hun eigen leerproces.
We knutselen zelf ook de 3 landen en plakken welke onderwerpen en vakken in welk land thuishoren.
Laatst zei een meisje tegen mij: "Juf, bij jou zit zeker alles al in Makkieland?" "Nou, nee hoor, zeker niet", zei ik. "Bij mij zit zingen voor de groep bijvoorbeeld nog in Paniekland, dan gaat mijn stem ook heel raar doen." "En ik heb nog genoeg dingen die voor mij een uitdaging zijn. Ik vind het leuk om in Lefland te zijn!"
Reactie plaatsen
Reacties